HR tech kan hjälpa HR-avdelningar att fokusera mer på människan. Samtidigt betonar Anna Carlsson, VD på HR Digi, att Sverige ligger långt efter globalt när det kommer till att implementera tekniken.
HR tech består av digitala lösningar som stödjer HR i att rekrytera, utveckla och behålla medarbetare. “Om vi vågar implementera olika HR-verktyg kan vi skapa effektivare processer inom alla HR:s områden.”
![](https://static.wixstatic.com/media/bfbc76_52b48edaa6f84a2884dec9507d0d10d9~mv2.jpg/v1/fill/w_980,h_1468,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/bfbc76_52b48edaa6f84a2884dec9507d0d10d9~mv2.jpg)
I branschrapporten "Insikt JobTech 2024" pekar Anna på att Sverige rankas på plats 35 av 37 länder när det gäller användning av digitala HR-verktyg (Centrum för Global HRM).
“Personalvetarprogrammet saknar ofta fokus på modern teknikanvändning, vilket innebär att många inom HR inte har med sig techperspektivet från början, och det präglar branschen,” konstaterar Anna.
För att fler HR-avdelningar ska börja använda datadrivna verktyg är det avgörande att tydliggöra nyttan, menar hon. “Rekrytering är det område där flest har kommit längst med att nyttja digitala lösningar, särskilt i organisationer som får många sökande. Man har varit tvungen att hitta nya metoder och därför tagit in digitalt stöd.”
Nu börjar även AI-agenter skapa intresse hos många HR-avdelningar tack vare deras förmåga att frigöra tid från administration och samtidigt ge personligt stöd till medarbetare. En AI-agent kan hålla koll på semesterlagar och regelverk kopplat till personalfrågor och därmed underlätta för både HR, chefer och medarbetare.
Med ett växande kompetensgap på arbetsmarknaden kan HR-tech även spela en viktig roll i att stötta livslångt lärande. Nya lösningar kan matcha medarbetares förmågor med utvecklingsmöjligheter inom organisationen och erbjuda individuellt stöd för kompetensutveckling.
“Den stora utmaningen för HR-avdelningar är inte tillgången på verktyg, utan förmågan att förstå vad som är möjligt och våga börja prova olika lösningar,” säger Anna.
Idag är många administrativa uppgifter en belastning för HR, vilket innebär mindre tid för att hantera större frågor som knepiga personalsituationer, ledarskapsstöd och sjukfrånvaro. För att skapa arbetsplatser med mer utrymme för varje medarbetare krävs en ökad medvetenhet kring hur teknik kan stötta och förbättra HR:s arbetssätt.
“Om du nyttjar tekniken till fullo kan du få mer tid över till det mänskliga. Men du måste ta dig över den tekniska tröskeln för att komma dit,” avslutar Anna.