top of page

Fokusområden för utskottet för datadriven utbildning under 2024

Utskottet för datadriven utbildning hos Swedish JobTech arbetar med frågor som rör kompetensomställning och kompetensutveckling utifrån arbetsmarknadens faktiska behov. Utskottet utforskar lösningar för upskilling och reskilling, där öppna data och standardiserad information kan bidra till att utbildningsinsatser bättre motsvarar kompetenskraven och underlättar matchning och vägledning på arbetsmarknaden.


en google meets vy med 7 deltagare i olika fönster

Under hösten genomförs en nystart av utskottet för att fastställa dess riktning och säkerställa att arbetet kan bidra till konkreta förbättringar inom arbetsmarknadsområdet.


En övertygelse inom utskottet är att tillgången till mer och bättre data, från både offentlig sektor och olika utbildningsanordnare, kan förbättra förutsättningarna för kompetensutveckling och matchning på arbetsmarknaden. Genom öppna data kan utbildningsinnehåll utformas och anpassas utifrån faktiska behov och prognoser, vilket ökar individers anställningsbarhet. Standardisering av kompetenser och färdigheter inom olika yrken kan också underlätta övergången från arbetslöshet till nya arbeten.


Under hösten fokuserar utskottet på följande områden:


  1. Kartläggning av utbildningsmyndigheterna: Utskottet avser att granska utbildningsmyndigheterna utifrån hur väl de tillgängliggör öppna data och API. Regleringsbrev kommer även att gås igenom för att se om API och öppna data nämns, både historiskt och i nutid. Resultaten kommer att redovisas offentligt, tillsammans med reflektioner kring hur väl DIGG:s rekommendationer följs.

  2. Regeringskansliets prioriteringar kopplat till öppna data: Utskottet ämnar undersöka hur Regeringskansliet arbetar med och prioriterar öppna data inom utbildnings- och arbetsmarknadsområdet idag.

  3. Maskintolkningsbart regeldata för skyddade yrken och certifieringar: Utskottet kommer att utforska vinsterna med att skapa och tillgängliggöra maskintolkningsbart data kring kompetenskrav för olika skyddade yrken eller certifieringar, såsom till exempel körkortsdata.

  4. Framtagning av en guide för datadriven utbildning: Utskottet diskuterar att ta fram en enkel guide om datadriven utbildning, standardiserad data och öppna data, och sprida den till berörda myndigheter och politiker för att öka kunskapen om vikten av datadrivna utbildningar för arbetsmarknaden.

  5. Input till Swedish JobTechs kommande branschrapport: Utskottet kommer att ge input till Swedish JobTechs framtagande av en branschrapport under hösten 2024.


Andra områden uppe för diskussion inom utskottet: Mikromeriters roll idag och imorgon. Avvägningar kring vad offentlig sektor och vad privata aktörer bör tillgängliggöra i form av information kring utbildning och yrkesprognoser för allmänheten, exempelvis inför skolval.


I en tid av snabb teknologisk utveckling, där möjligheterna med artificiell intelligens ofta står i fokus, är utskottets främsta intresse att påverka att mer högkvalitativ data blir standardiserad och tillgänglig. Detta kan sedan ligga till grund för mer träffsäkra AI-tjänster inom arbetsmarknadsområdet.


Deltagare i utskottet för datadriven utbildning är Emelie Fågelstedt (Fågelstedt Kommunikation), Jonas Bäckelin (student inom EdTech vid Linnéuniversitetet), Nils Carlberg (aktör inom Edtech), Olle Lundin (Swedish JobTech), Anders Lundberg (Nordiskt Valideringsforum), Karl Sigfrid (Stockholms universitet) och Anders Elias (Aelia Consulting).


Genom utskottet ämnar Swedish JobTech effektivt kanalisera, utveckla och driva frågor som både gynnar utskottsdeltagarna och föreningen, samtidigt som vi påverkar arbetsmarknaden i stort.


För att komma i kontakt med utskottet, vänligen kontakta Emelie Fågelstedt på emelie@fagelstedt.com.

Fler nyheter

bottom of page